Ai grijă de alimentația ta

Ai grijă de alimentația ta!

Alimentația sănătoasă este vitală pentru a crește și a te dezvolta armonios, dar şi pentru a avea performanţă în ceea ce faci. De unii nutrienţi avem nevoie în cantităţi mai mari – macronutrienţi (precum proteine, glucide, lipide etc.), de alţii în cantităţi mai mici – micronutrienţi (vitamine, săruri minerale).

La vârsta ta, pentru a te dezvolta, trebuie să incluzi în alimentaţie toţi macro- şi micro-nutrienţii existenţi. De aceea, este important CE și CÂT mănânci din fiecare categorie de alimente, dar mai ales să ai o alimentaţie cât mai variată! Niciun aliment luat separat nu poate furniza toate substanţele nutritive de care are nevoie organismul.

Trebuie să știi că, în funcţie de macro-nutrienţii pe care îi conţin, alimentele pot fi împărţite în mai multe grupe, aranjate sub forma unei „piramide“ a alimentelor. Piramida ţine cont de CÂT trebuie să mănânci în fiecare zi, din fiecare grupă: din alimentele de la bază trebuie să mănânci mai mult, din cele de la vârful piramidei – mai puţin. Mai jos este o descriere a principalelor grupe de alimente.

Cerealele

Se află la baza piramidei. În această grupă intră alimentele din grâu, orez, ovăz, porumb, orz sau alte cereale – aducând organismului energie şi fibre. Din aceste alimente trebuie să mănânci, proporţional, cel mai mult – cel puţin un sfert din cantitatea totală de alimente pe care o consumi într-o zi. Ori de câte ori poţi, alege cerealele integrale şi ignoră produsele din făină albă (care este săracă în fibre şi nutrienţi). Pâinea albă îngraşă, cerealele integrale te hrănesc!

Legumele şi fructele

Fructele și legumele sunt o altă categorie nutritivă importantă, esențială pentru aportul de vitamine și săruri minerale. Sunt sărace în calorii, altfel spus mănânci mult fără să te îngrași. Este bine să mănânci fructe şi legume „de sezon“ pentru că fiecare fruct sau legumă are aportul ei specific de vitamine. Vitaminele sunt substanțe pe care organismul tău nu știe să le sintetizeze, astfel încât va suferi dacă nu le aduci în corp prin alimentație.

Lactatele

Laptele și derivatele sale sunt foarte bogate în calciu şi proteine. Calciul conferă oaselor rezistenţă şi duritate, iar proteinele sunt indispensabile creşterii şi funcţionării organismului. În fiecare zi trebuie să consumăm produse lactate, indiferent de formă (lapte, brânză, iaurt, smântână etc).

Carnea și ouăle

Sunt alimente foarte importante pentru că aduc organismului un aport semnificativ de proteine de primă calitate şi de fier. Proteinele sunt „cărămizile“ organismului tău – cu ajutorul lor se construieşte şi funcţionează corpul. Necesarul de proteine al organismului, în adolescenţă, este de 1,5-2g/kg corp.

Peșteleeste un aliment care, pe lângă aportul de proteine şi săruri minerale, aduce (în cazul peştelui gras) un aport de acizi graşi esenţiali (omega 3 şi omega 6), care nu pot fi sintetizaţi în organism şi trebuie aduşi prin alimentaţie.

Dulciurile

Dulciurile sunt, ca şi grăsimile, în vârful piramidei. Aceasta înseamnă că, din tot ceea ce mănânci într-o zi, dulciurile şi grăsimile trebuie să reprezinte procente cât mai mici.

Dulciurile, deși foarte gustoase, nu aduc un aport nutritiv esenţial organismului. Corpul nostru poate să funcţioneze perfect fără niciun gram de zahăr rafinat în alimentaţie. Ele trebuie consumate ocazional – şi în cantităţi limitate. Atenţie! Şi sucurile conţin cantităţi ridicate de zahăr!

Grăsimile

Sunt disponibile în două mari categorii: grăsimi lichide (care conţin grăsimi nesaturate, bune) şi grăsimi solide (grăsimile saturate, care sunt mai puţin bune pentru sănătate). Grăsimile saturate aduc doar calorii, în timp ce grăsimile nesaturate sunt folosite de organism şi în alte scopuri. De aceea, este bine să consumăm grăsimi lichide: uleiuri de măsline, floarea-soarelui, porumb etc., precum şi peşte gras, şi mai puţin untură, slănină, margarină etc.


Similare

Postat de EDSANO pe 06-05-2011 la ora 17:13:05

Este bine ca, atunci când călătorești sau mergi într-o drumeție să ai la tine o trusă de prim ajutor. Dacă în acea perioadă, tu sau cineva din familie urmați un tratament, asigură-te că ai luat toate medicamentele în cantitățile necesare. Proviziile din trusa de prim ajutor pot cuprinde şerveţele cu alcool, soluție dezinfectantă, bandaje adezive sau faşă de bandajat, ibuprofen, aspirină sau paracetamol, un termometru, faşă elastică pentru luxaţii, spray de insecte, cremă pentru protecţia solară, un ant...

Citește mai mult

Postat de EDSANO pe 08-11-2010 la ora 17:25:21

În cadrul proiectului „Oferte educaţionale inclusive extracurriculare şi extraşcolare pentru formarea stilului de viaţă sănătos şi a cetăţeniei active pentru copii din comunităţi dezavantajate, cu precădere rurale în învăţământul preuniversitar din România” sunt incluse mai multe activităţi de cercetare, structurate pe cinci direcţii mari:Cercetare cantitativă iniţială, derulată la nivelul populaţiei generale, cu scopul de a înţelege modul în care populaţia se r...

Citește mai mult



Postat de 1 pe 02-06-2017 la ora 23:36:43
Articol
1...

Postat de 1 pe 02-06-2017 la ora 23:36:34
Articol
1...

Postat de 1 pe 02-06-2017 la ora 23:36:34
Articol
1...

Postat de 1 pe 02-06-2017 la ora 23:36:32
Articol
1...

Postat de 1 pe 02-06-2017 la ora 23:36:28
Articol
1...

Articol
Timis - etapa II

Concursul “Cultivarea unui stil de viata sanatos printr-o alimentatie sanatoasa si practicarea exercitiilor fizice “ ce a avut loc in judetul Timis a urmarit dezvoltarea unor competente cheie cum ar fi utilizarea unor notiuni, concepte, legi si principii specifice pentru sanatate. Concursul s-a adresat scolilor inscrise in proiect, la nivelele gimnaziu si liceu. Probele au constat in rezolvarea unui test grila cu 5 intrebari din domeniul alimentatiei sanatoase si alte 5 intrebari di...Citește mai mult

Articol
Tulcea - etapa II

Institutiile de invatamant din judetul Tulcea au oferit elevilor ocazia de a participa la crosul “Sanatate prin educatie”. Constientizarea importantei miscarii in aer liber si formarea unui comportament responsabil in randul elevilor au fost obiectivele propuse si atinse in cadrul acestei activitati.

Evenimentul a fost refelectat in presa locala, in jurnalele Obiectiv si Adevarul sub titlurile “Elevii tulceni alearga maine in crosul Sanatate prin miscare”  si “O sut...Citește mai mult
Articol
Articol
Descoperă o lume sănătoasă

Campania „Descoperă o lume sănătoasă” și-a propus creșterea nivelului conștientizare a importanței pe care educația pentru sănătate o are în rândul copiilor și tinerilor. Aceasta a fost derulată în cadrul proiectului „Programul Național de Educație pentru Sănătate în Ș...Citește mai mult

Articol
Arges - etapa I


Evenimentul a fost reflectat In ziarul local Argesul.

...Citește mai mult
Banner
Banner
Banner
Banner

Uniunea Europeană

Pentru informaţii detaliate despre celelalte programe cofinanţate de Uniunea Europeană, vă invităm să vizitaţi www.fonduri-ue.ro


Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României