Programul Naţional de Educaţie pentru Sănătate în Şcoala Românească

Dreptul la sănătate este unul din drepturile fundamentale ale omului. Conform Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, sănătatea individului este definită drept „o stare de bine fizică, mentală şi socială, şi nu doar absenţa bolii sau infirmităţii”. Din perspectivă publică, sănătatea constituie, datorită imenselor sale implicaţii individuale, dar şi sociale şi demografice, unul dintre elementele cele mai vizate de politicile şi strategiile guvernamentale din întreaga lume. În acest sens, în 1977, statele membre ale Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (inclusiv România), au decis în mod unanim că „ţelul social principal al guvernelor şi OMS în decadele viitoare să fie realizarea unei stări de sănătate a întregii populaţii a Globului, care să permită tuturor oamenilor să ducă o viaţă productivă din punct de vedere economic şi social.

Educaţia pentru sănătate la nivelul şcolii reprezintă una dintre principalele căi de promovare a cunoştinţelor corecte privind diferite aspecte ale sănătăţii şi totodată de formare a atitudinilor şi deprinderilor indispensabile unui comportament responsabil şi sănătos. În multe ţări educaţia pentru sănătate este obligatorie în şcoli, începând din clasa întâi până într-a douăsprezecea, folosindu-se pentru fiecare ciclu de dezvoltare programe şi materiale didactice adecvate vârstei.

Există mai multe argumente ce pot fi aduse în favoarea realizării educaţiei pentru sănătate în cadrul unităţilor de învăţământ.
În primul rând, unul dintre scopurile în sine ale activităţii din învăţământ este informarea autorizată a copiilor şi adolescenţilor privind diferite domenii ale culturii şi ştiinţei, în paralel cu dezvoltarea de abilităţi practice. În acest sens, educaţia pentru sănătate, ca parte a ştiinţelor medicale, vizează nu numai transmiterea către elevi a unui bagaj informativ corect din punct de vedere ştiinţific, cât mai ales crearea unor comportamente individuale sănătoase, a unor atitudini ce corespund idealului educaţional.

Şcoala este un loc ideal pentru difuzarea acestor cunoştinţe în rândul maselor de tineri; nici o altă instituţie nu are abilitatea şi capacitatea de a cuprinde şi de a se adresa, în timp, unui procent atât de ridicat din populaţie.

Unul dintre elementele esenţiale pentru dezvoltarea impactului dorit este iniţierea şi realizarea programelor de educaţie pentru sănătate la vârste cât mai tinere. Conduita preventivă devine astfel un comportament care se edifică în timp în paralel cu dezvoltarea educativă. Asupra unei persoane deja formate, adulte, astfel de activităţi au întotdeauna un impact mai redus decât acţiunile similare, realizate la vârste mai timpurii.

Şcoala reprezintă, în acelaşi timp, o instituţie cu mare autoritate morală, oferind cadrul educaţiei formale, informale şi nonformale, iar materiile de studiu oficiale din şcoli dobândesc implicit, la nivelul psihologic individual, o importanţă mai mare decât subiectele nesusţinute de acest for competent.


Similare

Postat de EDSANO pe 16-04-2010 la ora 17:19:30

Atitudinea ta când acorzi primul ajutor Fii calm, optimist pentru a inspira încredere victimei. Oricât de impresionantă ar fi scena accidentului, oricât de gravă este starea răniților, salvatorul nu are voie să-și piardă cumpătul. Când eşti în faţa unei persoane accidentate, trebuie să evaluezi rapid 3 lucruri: starea de conștiență, respirația şi circulația sângelui. Astfel, îţi dai seama de gravitatea accidentului şi de măsurile pe care trebuie să le iei. Dacă persoana sângerează ...

Citește mai mult

Postat de EDSANO pe 27-01-2010 la ora 17:23:01

Lipidele (grăsimile)sunt formate în principal din acizi graşi. Aceştia, în funcţie de legăturile chimice din interiorul lor, pot fi saturaţi, mononesaturaţi sau polinesaturaţi. Acizii graşi nesaturaţi (în special cei polinesaturaţi) sunt indispensabili pentru funcţionarea organismului şi nu pot fi sintetizaţi intern, deci trebuie obţinuţi prin alimentaţie – peşte gras, uleiuri vegetale. Colesterolul este un tip special de grăsime, indi...

Citește mai mult



Postat de 1 pe 02-06-2017 la ora 23:36:43
Articol
1...

Postat de 1 pe 02-06-2017 la ora 23:36:34
Articol
1...

Postat de 1 pe 02-06-2017 la ora 23:36:34
Articol
1...

Postat de 1 pe 02-06-2017 la ora 23:36:32
Articol
1...

Postat de 1 pe 02-06-2017 la ora 23:36:28
Articol
1...

Articol
Mures- etapa III

Elevii au realizat desene care au  aratat importanta pastrarii unui mediu sanatos.

...Citește mai mult
Articol
Activitatea 3 - Campanie de conștientizare și de promovare a normelor de bază în menținerea sănătății pentru 65.600 de copii din mediul rural

Campania de conștientizare în mediul rural a adus împreună cadre didactice, copii și elevi din mediul rural, părinți și factori de decizie de la nivel local.

Sub sloganul „Zâmbește-ți în fiecare zi!”, peste 68.000 de elevi din aproximativ 1700 de unități școlare din mediul rural au beneficiat de opționalul de educație pentru sănătate la ciclul preșcolar si primar. Pentru implementarea campaniei au fost realizate și distribuite către copiii și elevii i...Citește mai mult

Articol
Articol
Vrancea - etapa I

In data de 30 aprilie 2010 a avut loc in judetul Vrancea concursul de tip grila "Stil de viata sanatos". Valorile promovate in concurs au fost: respect, civism, toleranta, non-discriminare. Tematica s-a concentrat pe urmatoarele domenii: sanatate, voluntariat, egalitate de gen, valori umanitare, sanatatea mediului, educatie de la egal la egal, educatie bazata pe nevoile comunitatii.

...Citește mai mult
Articol
Banner
Banner
Banner
Banner

Uniunea Europeană

Pentru informaţii detaliate despre celelalte programe cofinanţate de Uniunea Europeană, vă invităm să vizitaţi www.fonduri-ue.ro


Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României