5 factori care influențează sistemul imunitar [Infografic]

Cauți o soluție rapidă care să îți asigure o ”imunitate de fier”? Vitamine, suplimente sau superalimente care să îți dea acel ”boost de imunitate” de care ai nevoie?

Te înțeleg perfect. Suntem obișnuiți cu titluri  exagerate (”100 de beneficii ale vitaminei X”, ”băutura minune care ține la distanță virusul Y”) care caută senzaționalul și promovează ideea de ”creștere a imunității”. 

Adevărul s-ar putea să te dezamăgească.

Nu există niciun aliment, nutrient sau supliment care poate de unul singur să îți asigure protecție împotriva virusurilor și bacteriilor.

Știi de ce? Pentru că vorbim despre un sistem imunitar, un mecanism de protecție complex care include o rețea de celule (specializate), țesuturi și organe care funcționează împreună pentru identificarea, anihilarea și eliminarea din organism a diverșilor agenți patogeni (virusuri, bacterii, etc.).

Pentru o bună funcționare, acest sistem are nevoie mai degrabă de echilibru decât de impulsuri, creșteri rapide sau variații puternice.

Vestea bună este că factorii principali de care depinde echilibrul sistemului imunitar sunt în controlul tău!

În continuare vei vedea care sunt acești factori și ce poți face pentru a-ți asigura bazele unui sistem imunitar echilibrat.

Infografic - 5 factori care influenteaza sistemul imunitar

1. ​Somnul

somnul

Este demonstrat faptul că privarea de somn (mai puțin de 7 ore pe noapte) pe termen lung, poate duce la: scăderea capacității de concentrare și a productivității, predispoziție pentru îngrășare, apariția diabetului și a bolilor cardiace, depresie și risc de moarte subită. 

Astfel, nu este o surpriză faptul că somnul insuficient are o influență negativă și asupra sistemului imunitar.

Un studiu a dovedit faptul că persoanele care ​au dormit mai puțin de 6 ore pe noapte au avut un risc de îmbolnăvire (viroză respiratorie) de peste 4 ori mai mare decât cei care au dormit minimum 7 ore pe noapte.

Conform specialiștilor, adulții au nevoie de 7-9 ore de somn pe noapte​.

2. Alimentația

alimentatia

O alimentație sănătoasă ajută sistemul imunitar prin furnizarea de nutrienți esențiali (vitamine, minerale, antioxidanți) și fibre pentru o floră intestinală echilibrată (70% din sistemul imunitar se află în intestine).

Include în meniul tău zilnic: fructe și legume crude, nuci, semințe, cereale integrale și leguminoase.

Aici găsești 3 metode simple pentru a include aceste alimente în meniul tău zilnic.

3. Mișcarea

Exercițiile fizice regulate îmbunătățesc funcționarea sistemului imunitar, ajutând la:

  • reducerea inflamației în corp
  • circulația limfei și eliminarea agenților patogeni din corp
  • producția de anticorpi

Include minimum 30 de minute de exerciții fizice în rutina ta zilnică. Chiar și exercițiile fizice simple pot fi eficiente.

4. Stresul

Stresul cronic poate influența negativ funcționarea sistemului imunitar.

Bineînțeles că nu poți evita toate situațiile stresante dar poți lua măsuri pentru a controla modul în care răspunzi la factorii de stres.

În activitățile zilnice, prioritizează lucrurile​ cu adevărat importante și încearcă să nu acorzi o importanță prea mare lucrurilor banale care pot deveni factori de stres inutil.

Meditația, plimbările în aer liber și exercițiile fizice te pot ajuta pe termen lung.

5. Fumatul și consumul de alcool

Este cunoscut faptul că fumatul și consumul excesiv de alcool dezechilibrează sistemul imunitar și implică un risc crescut de infecții și complicații grave la nivelul plămânilor, cum ar fi: pneumonia, tuberculoza și sindromul de insuficiență respiratorie acută.

Pentru un sistem imunitar echilibrat, specialiștii recomandă evitarea fumatului. De asemenea, este recomandat să consumi alcool doar ocazional, în cantități moderate.

Concluzie

Ideea de ”creștere a imunității” folosind vitamine, suplimente sau alimente minune este supraevaluată. Totuși, factorii principali care pot să influențeze sistemul imunitar sunt în controlul tău. Sistemul imunitar are nevoie de echilibru, nu de creșteri rapide și variații periculoase.

Acest echilibru se construiește în timp. Nu pierde timpul, începe de azi. Orice schimbare contează.




{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>
Scroll Up