De ce nu reușești să slăbești?

A venit acea zi din săptămână în care ai stabilit că trebuie să te cântărești: momentul adevărului.

Mergi cu încredere spre cântar și speri într-o surpriză plăcută. Dar încă o dată, cântarul arată mai mult decât ai vrea. Prea mult.

De ce nu slăbesc? Întrebarea asta revine obsesiv și pare să nu aibă un răspuns simplu.

Probabil ai încercat deja să găsești răspunsul printre cele mai comune motive pe care le-ai auzit la alții:

  • Am probleme cu glanda tiroidă
  • Am metabolismul lent
  • Nu mănânc ”curat” sau sănătos
  • Nu iau suplimentele potrivite
  • Nu mănânc suficiente proteine
  • Am nevoie de mai multe vitamine și minerale
  • Nu țin dieta potrivită pentru mine (a zis cineva keto?)
  • Am o vârstă, este normal să mă îngraș
  • Carbohidrații sunt de vină
  • Bagajul genetic e de vină, am moștenit de la părinți problemele astea
  • Nu fac suficientă mișcare
  • Corpul meu este plin de toxine, sigur am nevoie de un detox
  • Antrenamentul pe care îl fac nu este potrivit pentru slăbit
  • Nu mănânc suficiente crudități

Și lista poate continua la nesfârșit.

Te-ai identificat cu unele dintre aceste motive și ți se pare că totul este foarte complicat?

Nu te speria, am vești bune pentru tine.

Cel mai probabil metabolismul tău este în regulă, carbohidrații sunt buni pentru tine (sper să nu arunce cu roșii adepții low-carb) iar moștenirea genetică nu te influențează atât de mult pe cât crezi.

Motivul principal pentru care nu ai reușit să slăbești este mult mai simplu: mănânci prea mult raportat la necesarul tău energetic.

Adevărul este că oricare dintre motivele de mai sus pot să-ți afecteze forma fizică și sănătatea pe termen lung, dar elementul de bază care influențează direct și decisiv structura corpului și procentul de grăsime din corp este echilibrul energetic.

Acesta reprezintă diferența dintre aportul energetic (calorii) din alimente (inclusiv băuturi) și consumul energetic (calorii) al organismului prin activități fizice.

La un moment dat, poți fi într-unul dintre următoarele 3 scenarii:

  1. Mănânci mai multe calorii decât necesarul corpului => creșterea masei corporale (acumulare de grăsime și/sau masă musculară)
  2. Mănânci mai puține calorii decât necesarul corpului => scăderea masei corporale
  3. Mănânci aproximativ același număr de calorii cu necesarul corpului => menținerea masei corporale

Astfel, pentru a slăbi, este nevoie să mănânci mai puține calorii decât arzi, în mod repetat, pe o perioadă mai mare de timp.

Atunci când se întâmplă asta, creezi așa zisul ”deficit caloric”.

În scenariul acesta, corpul nu va avea de ales și va apela la rezervele de grăsime pentru a-și asigura necesarul zilnic.

Dacă nu ai reușit să slăbești în ultima perioadă, mai mult ca sigur nu ai creat un deficit caloric suficient.

”Nu cred asta, eu mănânc foarte puțin și totuși nu slăbesc!”

Ești sigur(ă)? Din păcate, studiile spun că majoritatea avem probleme cu estimarea caloriilor pe care le mâncăm zilnic.

De cele mai multe ori subestimăm atât dimensiunea porțiilor cât și caloriile pe care le conțin diverse alimente, cu cel puțin 30%!

De asemenea, supraestimăm consumul energetic al activităților noastre fizice.

Din păcate, nici brățările fitness nu ne ajută prea mult în această privință. Un studiu din 2017 a descoperit faptul că aceste echipamente pot să supraestimeze consumul energetic al activităților fizice cu până la 20%.

În cazul în care totuși estimările tale sunt corecte și într-adevăr ești într-un deficit caloric, s-ar putea ca acel deficit să fie prea mare.

Dacă mănânci prea puține calorii și corpul a intrat într-o perioadă de ”adaptare la foame”, nu va mai consuma din rezervele de grăsime.

Ce poți face în cazul ăsta?

Ai putea crește aportul de calorii pentru o perioadă limitată de timp (câteva zile), dar fără să depășești necesarul tău energetic zilnic (caloriile necesare pentru menținere).

”Mănâncă doar alimente sănătoase, la momentul potrivit al zilei și vei slăbi. Caloriile nu contează!”

Sfaturile de genul acesta sunt destul de populare în ultima perioadă dar nu sunt 100% adevărate.

Sunt total de acord, calitatea alimentelor și a nutrienților este foarte importantă dacă vrei un corp sănătos pe termen lung, dar strict din punct de vedere al slăbitului, este mult mai important CÂT mănânci decât CE mănânci.

Nivelul de bază în piramida echilibrului corporal este ocupat de cantitatea de energie (calorii), în timp ce factorii calitativi se situează doar pe nivelurile următoare.

Dacă mănânci constant mai multe calorii decât arzi, cu siguranță te vei îngrășa. Chiar dacă acele calorii provin din cele mai sănătoase alimente din lume!

Nu există niciun aliment care să aibă individual ”proprietăți de îngrășare” (nici măcar zahărul) atâta timp cât nu este consumat în exces.

Doar supraalimentarea constantă poate duce într-un final la depunere de grăsime și supraponderalitate.

Pentru a demonstra cele de mai sus, vreau să-ți amintesc cazul celebru al prof. Mark Haub care a slăbit peste 12 kg în 2 luni, mâncând numai dulciuri și shake-uri proteice.

Un alt exemplu celebru este al prof. John Cisna care a reușit să slăbească peste 25 kg în 6 luni, mâncând numai produse de la McDonald’s.

Sigur că nu sunt de acord și nu îți pot recomanda o abordare de genul acesta pentru reechilibrarea ta corporală. În urma unei diete bazate pe junk-food, chiar dacă vei slăbi, vei avea deficiențe de vitamine și minerale esențiale pentru un corp sănătos pe termen lung.

Prin aceste exemple vreau doar să îți reamintesc ceea ce au confirmat zeci de ani de studii:

Restricția calorică este principalul factor care influențează scăderea masei corporale, indiferent de procentul macronutrienților sau calitatea acestora.

În cazul în care nu știi care este necesarul tău energetic zilnic, poți afla aici.

Adaugă un comentariu și spune-ne ce motive te-au împiedicat să îți atingi obiectivele în perioadele de restricție calorică.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>
Scroll Up