Piramida echilibrului corporal

minute  •  Nutriție

Care crezi că sunt cele mai importante elemente pentru un corp echilibrat?

Unii susțin că proteinele și caloriile sunt cele mai importante, alții sunt de părere că vitaminele și alimentele alcalinizante sunt cele mai importante iar alții spun că ar trebui să renunți la carbohidrați pentru un corp echilibrat.

Adevărul este că toate elementele de mai sus sunt importante dar nu în aceeași măsură.

Hai să vedem care ar fi nivelurile din piramida echilibrului corporal (adaptare după Eric Helms).

Piramida echilibrului corporal

1. Echilibrul energetic este nivelul de bază pentru un corp echilibrat. Vorbim aici despre diferența dintre aportul energetic și consumul energetic (calorii). Zeci de ani de studii și experimente au confirmat acest lucru.

Într-adevăr, dacă nu ești sportiv de performanță sau nu vrei să atingi un anumit nivel de masă musculară/procent de grăsime corporală, nu trebuie să numeri caloriile. Totuși ar trebui să fii atent la dimensiunea porțiilor de alimente 🙂

Chiar și cei care susțin că nu sunt importante caloriile, le limitează prin diverse metode de estimare și echilibrare a porțiilor de mâncare.

2. Macronutrienții (proteine, grăsimi și carbohidrați) reprezintă nivelul al doilea de importanță în echilibrul corporal. 

Recomandarea general acceptată la nivel internațional privind procentul acestora în alimentație este următoarea:

  • Proteine: 10-35% din totalul caloriilor zilnice
  • Grăsimi: 20-35% din totalul caloriilor zilnice
  • Carbohidrați: 45-65% din totalul caloriilor zilnice

3. Micronutrienții (vitaminele și mineralele) reprezintă nivelul al treilea în piramida echilibrului corporal. 

Fiind pe ultimul nivel, nu înseamnă cu sunt mai puțin importanți. Dimpotrivă, vitaminele și mineralele reprezintă factorul calitativ într-o dietă echilibrată și sunt foarte importanți pentru un corp sănătos pe termen lung. Dar cantitatea necesară este semnificativ mai mică față de cea necesară la nivelurile inferioare.

Un corp echilibrat se construiește urmând obiceiuri alimentare sănătoase și un stil de viață activ.

Pe termen scurt, poți obține un corp bine proporționat urmărind doar primele două niveluri ale piramidei, dar pe termen lung, factorul calitativ (micronutrienții) este decisiv.

Așadar, atenție la necesarul de vitamine și minerale, deficitul acestora este cauza multor boli cronice și degenerative. 


Înscrie-te la newsletter și primești ghidul GRATUIT:

Ghid gratuit - 10 alimente de nota 10
{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>